KOSTHOLD–> MIN DRØMMEKROPP

God kveld kjære lesere!

Den siste uken har det ramlet inn med spørsmål som handler om kosthold, og jeg tenkte derfor å skrive et generelt innlegg om kostholdet mitt. Jeg har tidligere skrevet blogginnlegg om dette med riktig kosthold, så for mange er det kanskje samme stoff, men for dere nye lesere vil dette være nytt og lærerikt. Mange spør meg hvordan jeg har klart å fått den kroppen jeg har oppnådd, og da må jeg være såpass ærlig og si .. kosthold ! Uten et sunt og strukturert kosthold så kommer du ingen vei, dessverre! Jeg har vært der, åjadda, jeg har trent på treningsstudio i mange år, svett og tårer rant fra både ansiktet og nakken, men hvilke resulater så jeg? Nesten ingenting. Det er synd å si det, men uten kosthold så kommer ikke “drømmekroppen” heller. 

Dette må du huske FØR du bestemmer deg for en livssendring av kostholdet ditt;
Mitt første råd til alle der ute er å spørre dere selv: Hva er DU villig til å gi slipp på for å kunne få den perfekte drømmekroppen du så lenge har ønsket deg? Når du har bestemt deg for at sukker, alkohol, sauser, ferdigmat og annet snop kan legges til side, og du ersatter dette med havregryn, fruktsalater, cottage cheese, proteinpulver og sunne bakster med sukrin, DA er du 100% motivert. Men det er ingen andre enn du selv som kan bestemme deg for noe slikt, ikke kjæresten, ikke bestevenninnen din, ikke naboen din, nei – bare du. Det er du som skal leve dette strukturerte livet, fordi ja – det er faktisk ikke så forbanna lett som det kan virke. De første 2 – 3 ukene har du et enormt godterisug, og du bare sikler etter sjokolade og alt som inneholder sukker. MEN klarer kroppen din å motså fristelsen? Om det skjer en gang, vil det skje igjen. Du må være 100% fokusert, og ha fokuset på at du SKAL oppnå den kroppen du så lenge har siklet etter. Du skal inn i den bikinien du har sett på i så lang tid nå, og du skal bruke den til sommerne 2014. Derfor er ikke den ene sjokoladen du siklet etter verdt det. 

Hvordan begynner jeg med et sunt og strukturert kosthold?
Når du har bestemt deg for at du SKAL klare å ligge unna alt som jeg nevnte ovenfor, må du begynne å vurdere om du vil gå på en såkalt “diett”. Det finnes utallige dietter der ute, men jeg likte å bruke “1500kcal dietten”, som jeg liker å kalle den. Den går ut på at jeg skal spise 1500 kcal fordel på 1 dag. Her satte jeg timesvis på nettet og fant frem til ulike måltider som inneholdt lite kalorier, jeg brukte ulike nettsider og regnet ut kalorier i hvert knekkebrød, kjøttpålegg, egg, epler..you name it! Tilslutt var det kun kalorier i hodet på meg, og ja man kan bli litt smågal til tider. Det er sagt at man går ned 0,5 – 1 kg pr uke med å spise 1500 kalorier hver dag, og dette fungerte helt klart for meg. På under 3 måneder hadde jeg gått ned nesten 8 kg. Stolt sa du? Ja, og det er takket være kostholdet mitt. 

Kan du gi meg en oversikt over hva du spiser mandag – fredag?
Har tidligere lagt ut en slags plan, som du finner her.

Hva skal jeg spise?
Her er det så utrolig mange svar, og jeg kunne skrevet i evigheter, men det har jeg nok ikke tid til, så derfor tar jeg en kjapp oppsummering:

Havregryn
..dette har blitt min favoritt frokost / lunsj / kveldsmat. Her bruker jeg å variere litt, men den siste tiden har jeg fylt opp skålen min med havregryn, cottage cheese, mandler, sukrin, sukkerfritt syltetøy, kanel og melk. Av og til lager jeg havregrøt der jeg dropper cottage cheese og tilsetter vanilje eller sjokoladeprotein. Havregryn er absolutt nr 1 hos meg for tiden! Nam <3

Skyr
..dette har blitt et fast måltid hos meg hver dag. Det finnes så utrolig mange forskjellige typer skyr, og heldigvis så liker jeg alle typene. Blåbær er kanskje favoritten nå for tiden. Skyr er både godt, enkelt og SUNT. En skyr inneholder bare 93 kcal, og 16 gram protein pr stk. Det kaller jeg et herlig mellommåltid! 

Proteinvafler
.. i helgene er jeg veldig glad i å kose meg litt ekstra, og da bruker jeg som regel å unne proteinvafler med mager kesam og sukkerfritt syltetøy. 

Rugsprø
..Veldig enkelt og sunt måltid som jeg bruker oftes til lunsj. Da bruker jeg oftes kalkunpålegg sammen med paprika og agurk. Enkelt og greit måltid med relativt lite kalorier, men med mye proteiner. Bruker  2 – 3 skiver kalkunpålegg pr rugsprø, så det blir mye kjøtt. 

Rent kjøtt, grønnsaker, ris / søtpotet
..til middag blir det bestandig rent kjøtt, 150 gram pr porsjon, av og til mer. Massevis av grønnsaker som jeg woker i pannen sammen men med godt krydder, 40 gram ris eller søtpotet i mikrobølgeovnen. Middagen er dagens høydepunkt, så lenge leve god og proteinrik mat!

Fruktsalat med kesam
..til kvelds avslutter jeg bestandig med en fruktsalat bestående av: banan, kiwi, pære, mandler, rosiner, blåblær og druer. Dette blander jeg med mager kesam vanilje, strødd med litt sukrin gold på toppen. Eller så bruker jeg mager kesam og sjokoladesaus (uten sukker, kalorier eller fett), fåes kjøpt på nettet. 

Hva gjør du om du MÅ ha noe godt?
Det finnes så utrolig mange løsninger på akkurat dette “problemet”, det gjelder bare å være kreativ og tenke litt “utenfor” boksen. Mitt første tips er å ta en tur innom helsekostbutikker, der finner du mange drops, sjokolade og andre godbiter uten sukker. Dessuten har iherb.no en haug med sukkerfrie sjokolade til en god pris. Questbar og atkinsbarer er eksempler på slike. Fruktsalat er en fin måte å kose seg med, drysset med sukrin gold (kjøpes på helsekost eller nettet). Så er det jo så utrolig mye godt man kan bake som ikke inneholder sukker, f.eks bruk kriweb.no sin nettside, der hun daglig poster “desserter” som du kan dra nytte av. Så det at godteriet skal være årsaken til at du ikke lykkes, er bare tull.


Se her for min bestilling av sukkerfritt godteri

Hvordan ser “matplanen” min ut per dags dato?

Idag følger jeg ingen “diett”  og spiser kanskje langt mer mat enn hva jeg i hovedsak trenger for å få kroppen til å fungere. Men jeg har lyst til å bygge masse muskler, og da trenger kroppen min masse mat, og spesielt proteiner. Hver dag loggfører jeg maten jeg spiser, nei – ikke fordi jeg er panisk på at jeg spiser for mye, men heller motsatt. Slik at jeg får en oversikt over at jeg faktisk får i meg NOK mat iløpet av en dag. Når sant skal sies, så går det i de samme produktene hver dag, og spiser så og si det samme som jeg beskrev litt lenger opp her. Middag er mitt favorittmåltid, da jeg kan variere litt mer, med både ris, salat, grønnsaker, søtpotet og forskjellig rent kjøtt. Om dagene er det kun mat, mat og enda mer mat som står i hodet på meg. Våkner til og med opp om natten og spiser mat, DA er man besatt av mat.

Følte du at du lærte noe om kosthold?
Fikk du inspirasjon til å spise sunnere?

-Ida- 

9 kommentarer
    1. Jeg er så enig i det du skriver! Har selv holdt denne “1500 kcal”-dietten, men har dessverre skeiet ut i ferien… Men blir nok lett å hente seg inn i en rutinert skolehverdag 🙂

    2. Men hvor mange kalorier fordelt på fett, protein og karbs spiser du pr i dag nå som du bygger muskler?
      Er ikke 40 g søtpotet lite? Kanskje jeg spiser alt for mye da, har ikke tenkt på det men en søtpoteten jeg spiste i går veide 300 gram.

    3. Kari: Jeg går ikke på noe kcal diett akkurat nå, Dette gjorde jeg første 3 månedene for å få vekk det fettet jeg vil ha. Nå spiser jeg mat med veeeldig lite fett, og MYE protein, Og ja, en søtpotet veier gjerne så mye :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg