MIN KOSTHOLDSPLAN – NED I VEKT

God kveld kjære lesere

Etter at jeg publiserte innlegget om min vektnedgang i går, fikk jeg en del hendvendelser om jeg ikke kunne skrive hva jeg spiser, hvor mye jeg spiser og hvor ofte jeg spiser. Jeg sier som søsteren mine sa til meg da jeg begynte med trening og sunnere kosthold: Det er litt skummelt å si akkurat HVA du skal spise, da alle har ulike utgangspunkt, både med forbrenning og kroppsfasong. Så dette er ut i fra mine erfaringer, og dette vil kanskje hjelpe deg eller ikke hjelpe deg. Ingen garantier her altså!

Det første jeg gjorde når det gjaldt kosthold var å kutte ut alt av; smør, oljer, brød og “ferdig” mat slik som “toro tandori chicken, lasagne” etc. Jeg begynte å lage all maten fra bunn av, alt fra pizzabunner, kaker/brød, sauser, marinader og dressinger. Ja, det var tungt i starten å lage alt fra bunnen, og hele tiden tenke på hvordan skal jeg få ordnet en god saus til kyllingen, laksen eller biffen? Jeg må ærlig innrømme at mager kesam og tyttebærsyltetøy har blitt gode alternativer til både kylling, laks og kjøtt. Utenom dette spiser jeg jevnlige måltider med 3- 4 timer imellom hvert måltid. Jeg har bestandig vært en storspiser og kunne godt ha 2 måltider iløpet av en dag som bestod av MYE mat. Dette lønner seg ikke, fy – fy. Spis ofte, sunt og variert – det er fasiten. 

Noen etterspurte en slags “plan” på hva jeg spiser, her er et utgangspunkt:

Antall kalorier: Maks 1500

 MANDAG

Frokost
2 rugsprø
2 egg kokte
 232 kcal

Lunsj
80 g salat
Agurk, tomat, paprika, LITT mais
100 g smårettskinke
 200 kcal

Etter trening / mellommåltid dager jeg ikke trener
Proteinshake à 260 kcal
Havregryn + mager kesam i glass
178 kcal

Middag
 
Hjemmelaget meksikansk gryterett 400kcal

Kveldsmat 
2 rugsprø
2 kalkunskiver
paprika
2 dl biola
 216 kcal

TIRSDAG

Frokost
2 skiver lavkarbobrød (116 kcal pr skive)
2 skiver kalkunpålegg
Paprika og agurk
150 kcal

Lunsj
3 speltlomper
Sukkerfritt jordbærsyltetøy
Bananskiver
 200 kcal

Etter trening / mellommåltid
Proteinshake à 260 kcal
Omelett m 2 egg, 2 ts melk, løk og paprika 
150 kcal

Middag
150 g kyllingfilet
Salat
50 gRis
 350 kcal

Kveldsmat
50 g Mager vaniljekesam
Bringebær, kiwi og banan
 200k kcal

ONSDAG

Frokost
2 protein pannekaker
Kalorifri sirup
 215 kcal

Lunsj
2 rugsprø 
2 skiver Synnøve lettere ost
Paprika og agurk
 180 Kcal 

Etter trening /mellommåltid
Proteinshake à 260 kcal
Havregrøt med sirup (se oppskrift ark)
278 kcal

Middag
150g karbonadedeig
2 Speltlomper
Salat, m /paprika, agurk, LITT mais etc
Rømme og tacosaus
 350 kcal

Kveldsmat
2 skiver lavkarbo brød
30 gram bacon ost
Paprika
 230 kcal

Dette var et utklipp av 3 dager med mine måltider. Som du kan se, er det ikke mye hokus pokus med denne “dietten?” 
Alle kan klare dette uten å bruke mange tusen på dyre helsekost varer.

Håper dette ga svar på noen av spørsmålene deres angende en “diettplan” (?)

Ida

12 kommentarer

Siste innlegg