RIKTIG KOSTHOLD – BARE TULL (?)

God ettermiddag kjære lesere 

Jeg er sikker på at mange der ute trener og trener, men ser ikke de store forskjellene som alle snakker om? Jamen, jeg trener jo 4 -5 dager i uken, så hvorfor går jeg ikke ned i vekt? Jeg har vært der selv, strevd med å virkelig holde motivasjonen oppe når jeg svetter livet av meg på treningsstudio, uten å se resultater. Men jeg har fått øynene opp for at kostholdet utgjør utrolig mye i forhold til både vektnedgang og det å bygge muskler. Mat med mye protiner og lite fett, er det som fungere – ihvertfall for min del .

Som noen har fått med seg så har jeg i en lang periode ligget på en slags “diett” der jeg spiser 1500 kcal om dagen, noe som kan for mange høres lite ut. Normalt skal man ligge på 2000 kcal, men ved å gå på 1500 kcal hver dag, er du garantert å gå ned 0,5 – 1 kg pr uke. Dette leste jeg i en artikkel på nettet, og tenkte: Yeah right. Enda et triks som ikke fungere. Men hva så? Jeg brukte ikke opp pengene mine på et produkt som fungerte, så jeg ga det 3 uker. På disse 3 ukene gikk jeg ned, ned og enda mer ned i vekt. Jasså? Dette fungerer altså! Jeg hadde ingen profesjonell hjelp til å sette opp matplan, bare litt råd fra min kjære søster om produkter hun anbefalte meg å spise, som; egg, fisk, rugsprø, cottage cheese, havregryn etc. Men resten fant jeg ut av selv, og satte sammen et ukesprogram bestående av frokost, lunsj, middag, mellommåltid og kveldsmat. I denne matplanen er det ingen “hokus pokus” , der man må kjøpe inn mat til mange tusenvis av kroner. Eneste som består på matplanen er proteinpannekaker- noe du får på Rema 100. Utenom det så har jeg og kjæresten investert noen tusen kroner på sunne BAKEVARER fra gymgrosissten og x-life sine nettsider. Dette fordi det kan være greit å ikke kutte helt ned på kosen i helgene, og kose seg med sunne muffinser, kaker og andre godsaker.

En anenn ting jeg tenker litt på, og som også er omdiskutert i mange blogger og medium, er dette med at vi trener mandag – fredag, men hva skjer fredagskvelden? Jo vi koser oss med alkohol, godis og annen junkfood. Deretter fortsetter lørdagen i samme regle, og når søndagen kommer så er man for sliten til å dra på trening etter helgens kos. Og du spør hvorfor du ikke går ned i vekt eller cm ?? Hmm, kanskje ikke så rart. Ei helg med alkohol og masse usunn mat ødelegger ikke kun for mandagens trening, men opptil 2 uker med trening og kosthold. Skal man ned i vekt, må man også tenke på fredag, lørdag og søndag. Det er mye jeg også har gått glipp av her i livet pga kosthold og trening. Det å dra på kino med “sukkerfri drops” er ikke like stas når de sitter med en stor popcorn eske ved siden av meg og det lukter nydelig. Det at alle vennene dine drar ut i helgene, og du sitter der med pepsi max eller vann, er heller ikke det kuleste. For ikke å snakke om hyggelige restaurant besøk der folk sitter med fløtegratinerte poteter og du sitter med en halvdårlig salat? Men skal man ned i vekt, så må man jobbe for det,- noe jeg har gjort de siste 2 mnd.

Jeg skal fortsette det gode arbeidet mitt, og nekter å la noe eller noen stå i veien for meg og mine mål. Så drit i hva alle andre skal si om at du er overtrent, du spiser for lite eller at du har blitt helt manisk med dette med trening og kosthold. Bare skygg unna slike “venner”, er de vennene dine så vil de støtte deg når det gjelder kostholdet ditt, og ikke prøve å presse deg til å spise bare fordi de ønsker å se deg spise usunt. Men for all del, begynner man å utvikle spiseforstyrrelser og man aldri spiser, så værsåsnill hjelp til! Men om personene spiser regelmessig og du SER personen spiser, så ikke hakk ned på andre bare fordi du selv ikke klarer å gjennomføre det du ikke klarer.

Hvis noen synes det er vanskelig å følge denne “1500 kcal” dietten, så ta en titt på et tidligere innlegg.
Der har jeg lagt ut en liten plan, du finner den her. 

Ida

8 kommentarer

Siste innlegg