KROPPSANALYSE, – MINUS 9,2 KG (!!)

God kveld kjære lesere!

Nå skal jeg ENDELIG fortelle dere noe gøy! Jeg har som sagt nevnt for dere tidligere at jeg har kuttet ut styrketrening og hatt fokus på løping/ellipsemaskin de siste 3 mnd. Etter at jeg postet dette blogginnlegget tidligere har jeg fått mye tilbakemeldinger, både på godt og vondt. Enkelte støtter valget mitt der jeg skriver jeg ønsker å få mindre muskler og ikke føle meg så “bulkete”. Mens andre har sendt meg meldinger på instagram og sagt at dette er det dummeste jeg gjør. Jeg vil miste ALT av muskler av å bare løpe eller kun gjøre cardio, og jeg vil bli tynn og hengslete. Så ja, det har vært mange meninger og det synes jeg er helt OK. Jeg var forberedt på dette, men jeg står enda ved mine valg.

Jeg har så mye å fortelle dere, så jeg blir litt revet med her jeg sitter og skriver. Så jeg skal prøve å korte det ned til det mest vesentlige som er viktig for dere å vite i forbindelse med dette prøve prosjektet jeg har hatt disse 3 mnd. Som sagt startet dette i februar, og har vært en spennende prosess. Mye har skjedd med kroppen min på denne tiden, men den største forandringen skjedde de første ukene jeg begynte å kun trene cardio. Jeg gikk raskt ned i vekt, og gikk fra 72,5 kilo i februar til 68 kilo til reisen vår i mars. Dette ga mersmak til å fortsette med cardio for å prøve å bli kvitt enda mer av musklene mine og bli mindre bulkete. Så jeg har fortsatt med cardio og null styrketrening frem til i dag.

For dere som har fulgt meg ei stund så vet dere at jeg bruker å ta kroppsanalyse på treningsstudio jeg trener på (3T), ca 1-2 ganger i året. Sist jeg tok denne testen var i mars i fjor, så dette er litt over 1 år siden. Jeg gledet meg veldig til å ta denne testen på nytt i går, fordi jeg ser at kroppen min har forandret seg mye siden i fjor sommer. Og det gjør meg HAPPY!

Hvorfor ville jeg gjennomføre denne kroppsanalysen?

  • Mye av grunnen bak denne analysen var for å sjekke hvor mye muskler jeg hadde mistet på å KUN løpe og stå på ellipsemaskinen i 3 mnd, og helt uten styrketrening. Det var mange som påpekte dette for meg gang på gang, så jeg ville en gang for alle komme til bunns i “sannheten” av hva som skjulte seg i kroppen min.
  • Når det gjelder fettprosent så var ikke dette så vesentlig for meg, fordi jeg ser jo selv at jeg har mistet mye fett. Dessuten har jeg vekt hjemme så jeg får også fulgt med på den, så ingenting av dette var særlig viktig for min del.
  • Noe annet jeg lurte veldig på var min metabolske alder var blitt bedre (lavere). Noe jeg håpet på, fordi jo lavere tall jo bedre!

Forklaring hva metabolske alder er:
(Din kronologisk alder er din alder ved kalenderår, mens metabolske alder, avhenger av metabolisme eller generelle kjemiske prosesser i kroppen, som er basert på helsen din. Hvis din metabolske alder er lavere enn din kronologiske alder, er du bedre form eller i bedre helse enn gjennomsnittet. Hvis din metabolske alder er høyere enn din kronologiske alder, er du mindre sunn og frisk enn gjennomsnittet)

Så ja, her kommer resultatene:

2017 VS 2018

Vekt
(sammenligner vekt her med februar 2018, altså ikke i følge analysen i fjor sommer)
72,5 kg vs 63,3 kg
= minus 9,2 kg

Fettprosent
25,6% vs 16,9%
= minus 8,7%

Fettmasse
18 kg vs 10,7 kg
= minus 7,3 kg

Muskelmasse
49,7 kg vs 49,9 kg
= pluss 0,2 kg

BMI
24,3 vs 21,9
= minus 2,4

Metabolske alder
22 år vs 13 år
= minus 9 år

Som dere ser ovenfor så er jeg sykt FORNØYD med resultatene! Alt viser en solid fremgang, og jeg kan med hånden på hjerte si at jeg er veldig stolt over eget arbeid! Som dere legger merke til ovenfor så kan jeg en gang for alle bekrefte at jeg har IKKE gått ned i muskelmasse, men faktisk gått OPP i muskelmasse, på 0,2 kilo! Jeg er så sjokka og glad for å bevise ovenfor dere som hadde mista “troa” på meg at JA jeg har faktisk muskler igjen, om ikke mer ved å faktisk løpe 5-6 økter i uka!

Hvordan er dette mulig?
Jeg har ikke noe konkret svar på hvordan jeg klarer å opprettholde og faktisk bygge muskler ved å løpe, men jeg har forskjellige “teorier” på hva som kan ha bidratt til dette resultatet.

  • Riktig kosthold med høyt innhold av proteiner. Takket være en god kostholdsplan fra min coach Arve Kristofersen har jeg sørget for å få i meg nok proteiner gjennom riktig kosthold.
  • Bailine trening. Kroppen kvitter seg først med muskler , fordi mat / fett er viktigere – musklene forsvinner – noe mange sliter med i dag , pga ensidig arbeidstilling og et passivt liv – Bailine aktiviserer musklene som responerer og gir høyere forbrenning og mer muskelstyrke – men det viktigste av alt – kroppen beholder musklene og aktiviserer innaktiv musklatur – slik at kroppen blir sterkere på slle mulige måter også mtp sirkulasjon og lymfedrenering
  • Gode løpeøkter med hjelp av mine gode venninner. Mye takket være to av mine største inspirasjonsidoler Tanja og Jannicke, som er noen av mine beste venninner som har gitt meg råd og oppfølgning rundt dette med løping. Fått skinnsykt mye tips og råd fra disse to herlige jentene, som har hjulpet meg til å få denne løpegleden
  • Verdens beste støttestpiller, kjæresten min <3 Hadde uten tvil ikke klart å gjennomføre alle de tunge øktene og kostholdet jeg har fulgt i 3 mnd uten min fantastiske støttespiller her i livet. Han har vært helt herlig og støttet meg gjennom tunge dager der jeg ville gi opp. Tusen takk for all motivasjon og kjærlighet!

Så ja, jeg har så mange å takke for at jeg har klart å gått ned nesten 10 kilo på kort tid. Jeg sitter igjen med så blandede følelser når jeg sitter med tårer i øynene å skriver dette blogginnlegget. Jeg kan ikke huske sist jeg veide 63 kilo! Jeg føler meg BRA i egen kropp og gleder meg til å opprettholde denne treningsformen i tidene fremover. Jeg har en mye enklere hverdag, UTEN syre i føttene og uten problemer med å få jakken over skuldrene og ryggen. Tidligere var dette ett stort problem, da jeg var for bred, og måtte ha str 42 i jakker, mens nå er jeg tilbake til str 34, og det føles FANTASTISK.

Så NEI, jeg har ikke mistet musklene mine som mange av dere har vært redde for, og NEI jeg skal ikke mer ned i vekt. Det har aldri vært hensikten å gå så mye ned i vekt, men kun finne en kropp jeg skulle være fornøyd med. Og endelig er jeg der! <3

Følg meg på instagram @idadir

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg