DET ER MITT LIV OG MIN KROPP

God kveld kjære lesere!

Nå er det en stund siden jeg har skrevet om trening, kropp og vekt, og det er det egentlig en grunn for. Rett og slett fordi jeg har hatt en lang tenkepause på hva jeg vil ha fokus på i tiden fremover.

Jeg har siden oktober 2013 hatt en stor forandring når det gjelder kropp og trening. Jeg har gått fra å være syltynn og veie 54 kilo, til å bygge massevis av muskler og veie 76 kg på mitt tyngste. Jeg har hatt stort fokus på lår og rumpe, og senere har jeg også bygd mye overkropp. De siste 2 årene har jeg ligget på rundt 70 kg, og har egentlig trivdes godt med den vekten og den kroppsfasongen min. MEN jeg har også til tider følt meg “stor” til å være ei jente, spesielt i kjoler, shortser og i andre plagg som krever at man skal ha en atletisk kropp. Jeg har følt meg “bulkete” og følt at musklene har tatt for mye plass. Forstå det de som vil. Det er vanskelig å sitte å forklarer hvordan jeg har følt meg og derfor tenker jeg ikke å legge så mye mer i akkurat dette.

MEN, jeg tenker å fortelle dere litt hvordan status er per dags dato i forhold til dette med trening, kropp og vekt. Jeg har de siste 3 månedene kuttet ut ALL form for styrketrening (ja, du hørte riktig). Jeg har som mange kanskje har fått med seg via instagram, begynte å LØPE. Ja, jeg har begynt å løpe! Hvem skal tro det? Jeg har aldri på mine 28 år likt løping, så plutselig sa det pang og jeg fant en teknikk som passet for meg. Jeg har tidligere prøv å sprunget intervaller og langdistanse løp, men jeg har alltid fått vondt i ankler og knær. Men nå har jeg funnet noe som fungerer for meg, og JA – jeg er bitt av basillen. Jeg kan løpe og løpe, og klarer nesten ikke gi meg. Det er så utrolig gøy og ikke minst befriende. Det å ha på musikk på ørene og bare løpe er en ubeskrivelig god følelse. Per dags dato løper jeg mest på tredemølle, MEN jeg skal begynne å løpe utendørs fremover nå. Jeg er så heldig at jeg har ei god venninne som også liker å løpe, så jeg ser frem til mange løpeturer nå i sommer. Jeg har også planer om å delta på maraton i september. Så dette blir GØY!

Etter 3 måneder med mye løping og ingen styrketrening, så har det skjedd noe med kroppen min. Jeg har fått en mye mer atletisk kropp, som jeg er veldig fornøyd med. Jeg trives 1000 ganger bedre med min egen kropp nå enn tidligere! Jeg føler ikke at jeg er “for stor” lenger, og jeg har ikke den pumpen i lårene som jeg tidligere fikk av styrketrening. Jeg har en slank kropp som passer i både kjoler og shortser. Jeg er såååå fornøyd!

Det ryktes at hvis man løper mye så mister man fort muskler, og dette har jeg ventet på skulle skje. Fordi ja, jeg ville faktisk bli kvitt litt av musklene mine på lår, rumpe og overkropp. Men det ser ut som musklene “slipper” sakte til meg, fordi jeg har enda markerte muskler, UTEN  bli slapp og løs i huden. Selvfølgelig har ikke rumpa den samme pumpen og er ikke like spretten som tidligere, MEN det gjør meg ingenting. Nå har jeg kun drevet med løping/cardio, og nå har jeg tenkt å begynne å vedlikeholde rumpa mi ved å gjøre ulike strikkøvelser som skal aktivere og holde rumpa mi på plass fremover. Samme gjelder for resten av kroppen, jeg tenker kanskje 1-2 ganger i uken å kjøre LETT med mange sett på overkropp, -bare for å vedlikeholde!

Så ja, nå har jeg endelig funnet en treningsform og kropp jeg trives veldig godt i. Det er så utrolig viktig at man gjør valg som passer best for DEG. Det er ikke alltid at det alle andre rundt deg gjør som passer for deg. Selv om jeg enda synes jenter med muskler er fint, så var ikke dette noe for meg. Det tok meg nesten 5 år før jeg fant ut av det, men bedre sent enn aldri.

Så min oppfordring til deg er at du må finne den treningsformen som DU trives i, og gi litt faen i hva alle andre mener om hvordan du legger opp treningen din. Fordi ja, jeg har ikke bare fått positive tilbakemeldinger etter at jeg kuttet ut styrketreningen og kjørte på med løping/cardio 6 dager i uken. Alle har sine egne meninger om hva som er fint og ikke fint, men jeg har lært meg å gitt faen. Det er MITT liv og MIN kropp.

Følg meg gjerne på instagram @idadir

2 kommentarer
    1. Du ser helt fantastisk ut!! Forstår hva du mener. Veier ca 70 selv og jeg hadde aldri trodd du har veid noe i nærheten av samme som meg. Du ser så stram, fit og smashing ut!! Vekten er bare et tall…
      For du ser såååå bra ut. Ikke noe å tenke på haha!
      Jeg haaaater løping men hver gang jeg er lei av å bare drive med cheerleading så drar jeg på senteret og løper gerilja intervaller.
      Selvom jeg hater det hahah!
      Men ja. Stå på. Du ser fantastisk ut. Har sett deg irl flere ganger og tenkt daaaaaamn :O <333

    2. Laurie Deline: Ååå, TUSEN takk for en slik herlig tilbakemelding! 🙂 Dette ble jeg veldig glad for å høre!

      Vekt er bare ett tall som du sier, synes det er viktig at man trives uansett vekt og fasong. Men for min del så liker jeg mer kroppen min per dags dato 🙂 Ønsker deg ei super helg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg