MINE TANKER OM ÅRET 2018

God kveld kjære lesere!

Vi er allerede inne i året 2018, og 1 uke er gått! Jeg vet de fleste ser frem til ett nytt år med blanke ark og nye muligheter. Vi har alle ting vi vil forbedre fra året 2017, og vi mener alltid at vi kan gjøre det neste året enda bedre enn det som har vært. Det er litt rart dette med å gå inn i det nye året, fordi alle har så høye forventinger og krav til seg selv. De skal begynne å trene, starte å spise sunt, kutte ned på festingen, bruker mer tid på venner og familie, og ja – de første ukene er treningsstudioene fulle, handlekurvene på Rema 1000 er fylt opp med frukt og grønnsaker og vi ser snaps av familietid og vennetid. Men hva skjer etter de første ukene har gått? Jo, (dessverre) går mesteparten av folket tilbake til sine gamle rutiner og vaner. Det bare dabber av på treningsstudioene, handlekurvene er fylt med pizza og burgere og festingen er kommet tilbake på snaps.

Jeg sier ikke at dette er noe “no no”, fordi jeg har vært der selv. Ja, jeg har også feilet (mange ganger). Men er det ett “nyttårforsett” jeg har klart å holde på siden året 2014 så er det å trene 5 dager i uken, spise sunt og kutte ned på alkohol og festing. Dette er 3 nyttårforsetter som jeg er veldig stolt over at jeg har klart å opprettholde i snart 4 år nå. Så for meg er det ikke noe “nyttårsforsett” lenger, det er en livsstil. En livsstil jeg er så sjeleglad for at jeg har valgt!!

Så da kommer spørsmålet, har jeg noe nyttårsforsett for året 2018?
Ja, det har jeg faktisk! Selv om det ikke er så drastiske nyttårsforsett så har jeg noen ting jeg kunne tenkt meg å endre på/prøve ut:

1. Starte på Yoga
Ja du hørte riktig, jeg har tenkt å prøve meg på Yoga 1 gang i uken. Jeg er så heldig at treningsstudioet jeg trener på har organiserte Yogatimer som jeg kan benytte meg av. Så dette har jeg tenkt å få til fra 2018. Hvorfor? Jo, det finnes ikke noen som er stivere enn meg (gammel fotballspiller som aldri tøyde), samt at jeg har drevet med aktiv styrketrening 5 dager i uken over lengre tid. Dette har gjort noe med kroppen min, da jeg ofte føler meg veldig tung. Så jeg har tenkt å bli mykere i kroppen, og da tror jeg Yoga kan være midt i blinken!

2. Stress ned
Jeg mener at jeg hadde dette som ett mål for året 2017, og da må jeg si at jeg har feilet! Fordi jeg har overhode ikke stresset ned iløpet av året 2017, så dette må jeg virkelig jobbe med i året som kommer. Jeg har ikke lyst til å stresse, men jeg gjør det så og si hver dag, 24 timer i døgnet (minus de 5 timene jeg sover hver natt/dag). Det er lettere sagt enn gjort å klare å stresse ned for min del, fordi jeg har som dere vet to arbeidsgivere og jobber blant annet nattevakter på den ene jobben min. Det er veldig vanskelig for meg å få nok søvn i hverdagen og dette gjør at jeg stresser ekstra mye. Men jeg har lovt meg selv og kroppen min at jeg MÅ stresse ned i året 2018, og sette av minst 1 kveld i uka til kun MEG selv!

3. Bli en bedre blogger
Jeg har drevet denne bloggen siden 2011, og det er ingen hemmelighet at bloggen har gått litt opp og ned iløpet av disse 6 årene. Jeg elsker å skrive og jeg elsker å dele ting/erfaringer med dere, så jeg har absolutt lyst til å skrive flere innlegg i 2018.

4. Fortsette å være en god venn
Dette er noe jeg synes er veldig viktig, det å faktisk fortsette med tidligere nyttårsforsett og ikke glemme å ta vare på vennene du har rundt deg. Fordi ekte venner vokser ikke på trær, og jeg er så vanvittig takknemlig for at jeg har så mange gode og ekte venner rundt meg. Mennesker jeg har blitt så utrolig glad i, og som betyr mer for meg enn de selv aner! Etter at jeg ble singel for snart 3 år siden, har vennskap betydd så ufattelig mye. Jeg har forstått verdien av hva ett ekte vennskap er og det er derfor viktig at man fortsetter å holde på disse verdiene OGSÅ i det nye året som kommer!

5. Endre treningen min
Ja, dere hører riktig! Etter snart 4 år med styrketrening, så skal jeg endre litt på hvordan jeg trener. Jeg skal nemlig bli mer aktiv på gruppetimer som pulsstep, corestep og tabata!! Hvorfor? Jeg har egentlig blitt litt lei av de typiske styrkeøvelsene jeg har gjort år etter år, og jeg føler at jeg trenger en liten avkobling. Dessuten synes jeg at kroppen min har blitt for tung og stiv (derfor Yoga er ett nyttårforsett) ved å kun trene styrke. Så pulsstep og corestep gjør at kroppen min får utfordret seg med både koordinasjon og smidighet. Så dette kan bli gøy!

Så ja, dette var mine nyttårforsett for året 2018. Jeg håper virkelig at året 2018 blir ett fint år for oss alle, og at jeg klarer å nå målene mine. Det krever innsats og vilje for å gjennomføre nyttårforsett og det er de som er så gøy med det hele: Å utfordre seg selv! Livet er ikke alltids en dans på røde roser, det er faktisk oppturer og nedturer som alle og enhver må kjempe, dag etter dag. Så jeg ser på året 2018 med mange muligheter og mange utfordringer, som jeg SKAL takle! Så nå, velkommen til det nye året!

Har du noen nyttårsforsett?
Følg meg på instagram @idadir

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg