KROPPSANALYSE

God kveld kjære lesere!

I går bestemte jeg og to venninner oss for å hive oss på en kroppsanalyse test som foregikk på ett av Trondheim største treningssenter, nemlig 3T Rosten. For å gjennomføre denne testen måtte vi betale 150 kroner, da dette ikke inngår i medlemskapet.

Det var med blandede følelser at jeg gjennomførte denne testen, og dette skyldes formen jeg er i. Jeg har jo tidligere gjennomført slike kroppsanalyser og jeg visste jo at jeg ikke ville få like gode resultater som jeg hadde tidligere. Tallene jeg hadde i starten på 2014 var jo etter min mening over all forventning, så jeg visste jeg ville bli skuffa denne gangen. Derfor var jeg ikke helt begeistret da jeg stilte meg opp på vekta for å få sannhetens øyeblikk.

Hva går denne kroppsanalysen ut på tenker du kanskje?
Jo denne testen fungere slik at man stiller seg oppå ei vekt (med klær på, kun sokker som skal taes av), så scanner den kroppen. Alle deler av kroppen blir scannet, og etterpå vil du få et ark med drøssevis av tall/opplysninger. Scanningen tar maks 5 minutter. Så du får MYE informasjon på kun 5 minutter.

Via denne kroppsanalysen får du blant annet vite:

Fettprosent
Fettmasse i kg
Fettfri masse i kg
Muskelmasse
Metabloiske alderen din (Hvor ung/gammel kroppen din er, jo yngre jo bedre)
Balansen i muskelmassen din (hvor mange kg muskler du har per kroppsdel)
Balansen av fettprosent i kroppen (hvor mange kg fett du har per kroppsdel)
Viceralt fett

Resultatet av denne testen?
Skal jeg være helt ærlig så ønsker jeg egentlig å holde resultatene for meg selv, men så tenker jeg at jeg må jo bare være ærlig med dere og la dere “se” sannheten.
Jo jeg har gått opp i fettprosent (noe som ikke er en positiv endring),
  Jeg har gått ned i muskelmasse (noe som ikke er en positivt endring),
 Jeg har fremdeles laveste score på det såkalte farlige fettet som vi kan ha i kroppen (Victeralt fett),
Jeg har en metablisk alder på 15 år (gått opp fra tidligere), 
jeg har en grei fordeling av muskler i hele kroppen.

Nå skal det sies at disse testene ikke stemmer 100%, da dette kommer faktisk veldig an på dagsformen din. Har du drukket mye den dagen, spist ekstra, har du hatt ei treningsfri uke så vil alt dette påvirke resultatet. Jeg skal ikke pynte på sannheten og skylde på vekta bare fordi jeg ikke likte resultatene.

En annen ting som jeg ble overrasket over er at silikon regnes som fett. Så har man silikon og måler seg, så vil silikonet slå ut som fett, noe som er veldig kjedelig. Derfor vil jeg egentlig aldri få vite hva min eksakte fettprosent ligger på. Kun ved bruk av fettklyper eller instrumenter på sykehus.

Har du gjennomført en slik kroppsanalyse?





4 kommentarer
    1. Hei😃😃
      For en utrolig motiverende blogg. Får jeg spørre om du synes det er nødvendig å telle kcal når man skal ned i vekt? 😃

    2. Camilla: Så hyggelig å høre Camilla! 🙂
      Personlig synes jeg det er nødvendig å telle kcal når man skal ned i vekt.
      Jeg har jo hatt en stor vektnedgang fra 2013 – 2014, og mye av dette skyldes at jeg til enhver tid hadde kontroll på antall kcal. At jeg fikk i meg nok, men ikke for mye kcal. Så ja er svaret mitt 🙂

    3. Jeg er jo 1.70 og veier 74. Målet mitt før sommeren er faktisk 64,65. Synes du det høres ut som ett greit mål ? 🙂
      Tror du 1600 kan være greit da, er det jeg får opp på appen lifesum hvertfall.
      Hvordan ville du spist ? 🙂 å er powerwalk bra ?:)
      Litt mange spm her nå, men er så greit å spørre noen som har vært igjennom det. Er så lei meg for tiden og har ikke råd til pt eller noe.
      Takk for svar 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg