FUNCTIONAL MOVEMENT SCREEN

God kveld kjære lesere!

I forrige uke tok jeg turen innom Klinikk For Alle her på Størdal, for en såkalt “functional movement screen” (FMS), som er et testsystem som brukes til å kartlegge bevegelsesmønster hos bl.a. idrettsutøvere og pasienter.

Hva var mine forventninger til testen?
Jeg har alltid følt at jeg har slitt litt med å få til riktig teknikk i forhold til ulike øvelser, og har bestandig “vinglet” litt i forhold til om jeg gjør alt riktig. Derfor gledet jeg meg til å få en veiledning på hva jeg gjør riktig/galt.

Hva gikk testen ut på?
Testen består av syv deltester der man identifiserer funksjonelle begrensninger og asymmetrier ved ulike bevegelsesmønster. Testen brukes innenfor skadeforebygging, opptrening og for folk som bl.a. ønsker å oppnå bedre kvalitet på styrketreningen. Finner man begrensninger så settes det inn tiltak med f.eks. behandling eller tilrettelagt trening som skal styrke “de svake områdene i kroppen”. Noen måneder senere er det retest. 

Lurer dere på mitt resultat?
Jeg oppnådde 13 poeng av max 21 poeng, og må si meg fornøyd med det.. Mine begrensninger var først og fremst redusert styrke/kontroll av kjernemuskulatur, samt nedsatt skuldermobilitet.

Følg Klinikk For Alle på instagram #klinikkforalle
Deres nettside her
Facebookside her

Har du gjennomført en FMS test før?
Følg meg gjerne på instagram “idadir”


6 kommentarer
    1. Så utrolig fin og inspirerende blogg du har! Hadde satt stor pris på om du tok en titt innom bloggen min. Håper du får en super dag/kveld videre. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg