MIN FRYKT FOR SOMMEREN 2014

God ettermiddag kjære lesere!

Her i Trondheim har vi allerede fått strålende vær, med sol og opptil 15 varmegrader. Det vil si at det er ikke lenge igjen til sommeren er her! Vanligvis gleder jeg meg veldig til sommeren med grilling,ferie, is,  alkohol, bading og sol. MEN i år, da er jeg litt mer skeptisk. Jeg begynner som jeg nevnte i går på diett fra mai/juni, og det vil si at jeg vil være på diett i hele sommer. Dette vil virkelig bli en utfordring da jeg er veldig glad i å grille pølse, servert med masse “feit” potetsalat. Så ja, nå blir det å finne løsninger til lettere type mat som kan kombineres med dietten min. Da tenker jeg kanskje på laks og kylling. Men hvordan er det å grille slikt på engansgrill da tror du??

For ikke å snakke om sommerfestene med alkohol, er det bare å se lenge etter. MEN jeg tenker jeg SKAL klare det. Sommer eller ikke! Når det gjelder ferie, så har jeg tidligere vært vant til å spise 5 – 8 is per dag, og bare kose meg når jeg er på ferie. I år får jeg prøve å få i meg mye frukt, noe som blir en stor forandring. Ulempen med frukt i utlandet er at jeg synes alt virker så skitten. Beklager ordbruket, men dette er min oppfatning av frukt og grøn i utlandet. Fluer og andre innsekter setter seg på frukta, og jeg føler ting er så skittent.

Har du noen gode tips med sunnere grillmat?


ida
Følg meg gjerne på instagram “idadir” 

17 kommentarer
    1. har ikke noen god løsning på frukten i utlandet. Men hvis du er veldig glad i is kan jeg anbefale deg å lage smoothie is =) det har jeg tenkt å lage i sommer siden jeg har en liten gutt som er veldig glad i is =)

    2. jeg har faktisk samme synet på mat i utlandet, er veldig skeptisk til veldig mye sånt når jeg er ute å reiser. Men bedre å være føre var ,enn å komme hjem med et matforgiftning

    3. Helt ut av det blå, men hva slags trenings bh synes du funker best for løping? Sliter med å finne den rette! 😀 takk på forhånd:-)

    4. Ta det med ro det er faktisk veldig enkelt å lage sunn grillmat. Men du kan ikke lage annet enn sunne grillspydd på en engangasgrill. Men har du en gass eller enda bedre en kule grill så har du veldig store muligheter.
      En kulegrill og gassgrill kan fyres slik at den holder en stabil temperatur på 100-150 grader (du må justere litt og mekke med ventilene på en kulegrill og beregne litt prøv og feil) Selv bruker jeg kulegrill mest og da langtidsgriller jeg svinefillet, kyllingfillet, hele kyllinger, laks osv.
      Om du kjøper webber røykspon pakninger så varmrøker du maten også. Dette er det som kalles barbeque forresten, og slege kotteletter på grillen vil føles feil etter den første gangen du virkelig får til å grille under lokk på lav temeratur.
      Du trenger to steketermometer da, en til grillen og en til kjøttet.
      Hiver inn to oppskrifter på billig og grei grillmat til deg.
      Varmrøkt laks
      Fyr opp og juster grillen slik at den holder ca 100 grader (ved kullgrill tenn kun den ene siden og bruk ventilene til du har rett temperatur)
      Legg laksen i saltlake i 3 timer
      (1 liter vann 1/4 dl salt to SS sukker(du spiser det ikke men gjør at saltet ikke blir ramsalt) krydder du liker fiskekrydder funker fint)
      Lag en røykpakke (To lag med aluminiumsfolie, lag en skål, dypp røyk sponene under vann et øyeblikk, legg i skåla) legg dette over glørne til det du ser det begynner å ryke godt
      Legg på laksen på den kalle siden av grillen
      Etter 30-40 min når du kan flake fisken er den ferdig og det er den beste laksen du kan spise om sommeren.
      Svin yttrefillet varmrøkt
      Pensle filleten med senep og litt honning
      (krydder rub)
      2 SS paprika pulbver
      1 TS Chilli pulver
      1 TS cumin pulver
      1 TS hviltløkspulver
      1/2 TS rosmarin
      Strø krydderblandingen over den pensla filleten
      Legg på grillen (kald side) som holder 110-120 grader til steketermometeret sier den har 71 grader kjernetemperatur.
      Det er enklest med gassgrill, men du kan gjøre dette på en 100 kroners kulegrill fra Rema.
      “sunn” potetsalat
      Hos søta bror får du kjøpt Crème Fraiche som har 5-7% fett (Arla Köket® minifraiche)
      400 g kokte poteter
      1 boks ekstra lett Crème Fraiche
      1 SS lettmajones
      1 SS senep (sterk)
      1/2 rød løk
      1 båt hvitløk
      1/2 grønt epple
      Salt/Pepper
      Bland det flytende ha i det tørre
      Et annet sniktriks som vil gjøre grillmaten bedre go sunnere i sommer er en veldig lett Tzatziki
      1 beger eller to små med så lett naturlig yoghurt som du finner
      1/5 del av en agurt som du river med et rivjern så presser du ut vannet av agurken mellom fingrene)
      1 båt hvitløk
      Sort pepper
      Frisk persille for ekstra god smak
      Mye god lett grillmat du kan spise og fikse som du ser.

    5. bare del kyllingfileen i to så de blir tynne så går det fint;) detta klarer du;) du er så flink:) bare tenk at alkoholen vil ødelegge mye så kjøp deg heller noe godt å drikke å vær edru på festen. 🙂 jeg har gått ned masse jeg å etter jeg fikk ungen. gått fra 85 til 56;) så alkoholen er glemt for lenge siden

    6. Grillspyd som du lager selv!! Nam!:D Blir en litt annerledes sommer for meg å men skal ikke på diett uansett da. Jeg vet du får dette også til snuppa!! Stå på:*

    7. lakse biter i alminumsfoliet med skjært opp grønnsaker – elsker det 🙂
      ellers er det jo kylling, noe som er min favoritt på grillen 🙂 masse masse lykke til!

    8. Susanne: Så flott å høre at vi er flere 😀 Tenker du også å stille i Oktober Susanne? Du begynte nettopp på kaliber nå ikke sant? vært morsomt å trent sammen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg