NY MÅLING – FORNØYD (?)

God kveld kjære lesere!

Som jeg nevnte for dere i går så var jeg på ei kjempe effektiv treningsøkt i går morges, etterfulgt av personlig trener time på 3t på Solsiden. Nå er det snart 2 måneder siden sist pt time, så derfor var det på tide med en liten update. Dette er en pt time på 25 minutter, så det gjelder å være effektiv skal man få noe ut av det. Vi startet timen med en ny måling av både fettprosent, muskelmasse, vann, indre fett og biologiske alder. Dette foregår slik at jeg går på ei vekt, tar av meg sokkene og holder i to “spaker”, som scanner gjennomn hele kroppen. Den tar for seg “bit for bit” av kroppen, og gir ganske så nøyaktige resultater. 

Hva var mine forventninger?
1..Økt fettprosent
2..Økt muskelmasse
3..Mer vann i kroppen
4..Gått opp i kg

Hva ble resultatet?
1..Jeg hadde gått opp 0,3% i fettprosent, noe som gjør at jeg ligger på 12,8% i fett.
2..Jeg hadde gått ned 0,1% i muskelmasse
3..Jeg hadde gått ned 0,2% i vann
4..Gått opp 0,4 kg 

Mine tanker rundt dette?
1..Det var veldig rart at jeg ikke hadde gått opp mer i fettprosent enn hva jeg hadde gjort. Da jeg ble veid for 2 måneder siden så spiste jeg 1500kcal og var “nazi” på kostholdet mitt. Jeg veide maten min, og en sukkerfri sjokolade var fy fy. Den siste måned har jeg spist mye mer mat, og både spist sukkerfri sjokolade/godteri. Så jeg var nesten sikker på at jeg hadde gått opp, men det hadde jeg da ikke gjort. MEN jeg er overlykkelig over at fettprosenten min ligger på 12,8%. 
2.. Jeg ble litt overrasket over at jeg hadde gått ned i muskelmasse, og ikke opp. Dette pga jeg har den siste tiden trent enda hardere, og har økt kg på vekter under øvelser hver 2 uke. Det vil si, jeg har blitt sterkere. Men på vekten vises ikke dette i form av muskelmasse. Dessuten skal både kreatin og bcaa gi økt muskelmasse, men jeg har ikke fått noe resultateter der. MEN jeg skal ikke gi meg, jeg skal fortsette å kjempe på, og øke i masse! Jeg ligger nå på 48,5% i muskelmasse.
3..Dette var også overraskende at jeg hadde gått ned i “vannmasse”. Når man går på kreatin så skal kroppen ta til seg mer vann i musklene, og man går som regel opp i vannmasse. Dessuten hadde jeg ei treningsøkt før målingen, da jeg inntok 0,5liter vann. Men dette skulle vise seg å ikke slå noe ut på målingen min.
4..Det at jeg har gått opp 0,5kg visste jeg egentlig. Ettersom jeg har vekt hjemme, og veier meg som regel hver morgen så har jeg selv fulgt med på vekten min. Men når man går på kreatin så går man oftes opp i vekt. Dessuten spiser jeg mer enn vanlig før nå, så dette med vekten gjør meg ingenting. 

Mange synes kanskje det er unødvendig med disse målingene, men for meg så liker jeg å ha en slags “kontroll og oversikt” over min fremgang. Det er dette som gir meg motivasjon, så om det er dette som skal til, så kommer jeg til å fortsette med slike målinger hver måned. Etter målingen tok jeg og min personlige trener en kjapp gjennomgang av noen øvelser som jeg ville dobbel sjekke at jeg utførte korrekt. Som knebøy, markløft og pull throughs. I noen tilfeller sliter jeg litt med korsryggen, og var derfor litt usiker på om jeg utførte øvelsene riktig i forhold til ryggen. Men joda, jeg fikk gode tilbakemeldinger om at ryggen min var rett. Men noe vi kunne sette fingeren på var at jeg kanskje utløste dette “ryggproblemet” når jeg går cardio på tredemøllen. Jeg går på 12% av 15% stigning på tredemølle i 6 hastighet. Dette er ganske brått, og man kan fort få en “slapp” holdning på ryggen. Så nå har jeg lagt inn noen øvelser for korsryggen som jeg skal ha fokus på fremover. Selv om det er dritt kjedelig å trene dette området, er det et område jeg bør ha fokus på. 

 Har du gjennomført slike målinger? 

Ida

23 kommentarer
    1. Så flink du er! Skulle dødd for så lav fettprosent! 🙂 Jeg måler meg nå hver lørdag siden jeg er på diett. Vi er et helt team som skal konkurrere i fitness til våren/sommeren, så da måles det for å holde oversikt over fettprosent og muskelmasse i forhold til hva vi spiser og trener 🙂

    2. Ja, jeg må det. Vi begynte på diett for to uker siden til mandag og den første målingen viste 25,1%, så jeg må ned ca 10%, men med 1200-1300kcal daglig skal nok det gå fint 🙂

    3. Christine: Ahaa 🙂 1200 – 1300 er lite kcal ja, er sikker på at dette klarer du 🙂 levde selv på 1500 kcal i 3 måneder, og gikk ned kjempe mye i både vekt, men også fettprosent!

    4. He he, ja det er lite. Har tidligere hatt mellom 1800 og 2000kcal, så er litt sulten innimellom. Ja, jeg regner med at dette skal gå bra, så lenge jeg klarer å følge både matplanen jeg har fått og treningsplanen slavisk 🙂 Hvorfor er du så opptatt av framgang osv, har du en liten fitnesspire i deg også, eller er det for å være vel i egen kropp?

    5. Christine: Skjønner godt at du er litt sulten da ja! Tror også det går veldig bra med deg, bare tenk på målet ditt 😀 Hm, kanskje det finnes en liten fitnesspire inne i meg 🙂 Vi får se hva tiden bringer. Skal nedover og se på lillesøster i bikinifitness i Sandefjord nå i april, så kanskje det smitter over hos meg 🙂

    6. Så spennende! Debuterer hun? Jeg skal bort og kikke på stevnet jeg også, bor jo i Larvik, så turen er ikke så lang. Kjæresten min skal være delegat for ei på gymmet som skal stille i bodyfitness, så vi resier nok hele gjengen for å støtte henne 🙂

    7. momogallesyv: Tusen takk skal du ha 🙂 Prøver å få i meg nok proteiner gjennom både proteinpulver, cottage cheese, havregryn, reint kjøtt og masse grønnsaker. Spiser og spiser , så håper det kommer snart 🙂

    8. Jeg har ligget naturlig på 11 i fettprosent,47 muskel og 69 i vann… Vekta har variert mellom 48-50 kg lenge! Nå først har jeg klart å øke. Vekt 56 kg,fettprosent på 18 og muskel 42, vann 67 ..(dette er ca tall) det tok 1 år inn i treninga før jeg økte på noe som helst… Ting tar tid:) lykke til i bikini f!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg