MIN EGEN LONDON GUIDE

God lørdagsettermiddag kjære lesere

Jeg har nå vært i London 2 ganger på under 6 måneder, og føler derfor for å komme med en liten “London guide” til dere kjære lesere. Føler meg overhode ikke som noe proff, så dere får ta dette med en klype salt. Men dette er ting som jeg selv har opplevd, og kan på det varmeste anbefale for dere kjære lesere. Jeg skal ærlig innrømme at det er ikke bare – bare å finne frem til HVA man skal gjøre når man først har kommet til London. Derfor anbefaler jeg alle om å sette seg ned og gjøre litt research før man ankommer byen. Det har ihvertfall jeg gjort begge gangene, og fått masse utbytte av dette.

Mine London tips:

HOTEL
St.Giles Hotel –
Dette er virkelig et hotell jeg kan anbefale på det sterkeste til dere som vil bo midt i “smørøyet” og ikke ønsker å bruke mye tid og penger på transport til/fra attraksjoner. Hotellet ligger i vest enden av Oxford street, så det vil si 3 minutters gange så er du rett på den store shoppingaten. Hotellet ligger også i gåavstand til “British museum”, og musikalen “We will rock you”, kun 2 minutter unna hotellet. Du kan lese mer/se bilder av hotellet her.
Hotellet er et 3 stjerners, og dette er mer enn nok bra nok! Servicen er suveren, og inne på hotellet var det en “cafe/bar/restaurant”, som var åpen 24 timer i døgnet – som også hadde gratis internett. Så her var vi veldig mye å både spise frokost og kveldsmat. Ettersom fleste resturantene stenger 22.00 – 23.00, så var det greit med en slik cafe som både serverte frokost 00.30 på natten, og middag 07.00 om morgenen. Genialt konsept ja?!

ATTRAKSJONER
London Eye –
Et stort pariserhjul på 134 meter. Dette er Europas største pariserhjul, og ligger rett ved Themsen i London. Den ble åpnet i 1999, og har årlig 3,5 millioner besøkende. På en klar solskinnsdag er det mulig å se 40 kilometer i hver retning. Det tar ca 25 minutter å rotere en hel runde. Hjulpet stopper aldri og det fins 32 “vogner” i pariserhjulet.
Jeg må innrømme jeg var veldig nervøs da jeg gikk ombord, men det hele skjedde så fort – da den er i bevegelse. Og VIPS satt jeg der. En unik opplevelse, som MÅ oppleves. Jeg har som dere vet høydeskrekk, men det gikk utrolig bra å være der oppe.

Madam Tussaud: Et vokskabinett med mange kjente skuespillere, som nesten kan virke levende. Jeg husker da jeg satte min føtter inne der, måtte jeg klipe tak i Kenneth og spørre “er han ekte?”. wææh, ekkel følelse. Men herrefred, dette anbefales. Selvfølgelig måtte jeg ta bilde av hver dukke, så dette tok sin tid. 

We will rock you – En jukebox musikal bygget rundt mange av det britiske rockbandet Queens største hiter. Stykket hadde premiere 14.mai 2002, og har blitt en av West Ends største sukesesser gjennom tidene. Jeg må si jeg hadde litt blandede følelser til denne musikalen, ettersom jeg tenkte at dette var en heavy rock musikal med mye brøl og mye “rot”, men så feil kan man virkelig ta. Forestillingen foregikk i nestn 3 timer, og vi betalte kun 306 kroner for en billett. Utrolig mye å få for pengene her! Musikalen var fantastisk, og ikke rart den ligger på 1.plass i London! 

Sightseeing buss / RØD buss – Alle har vell sett de røde to etasjes bussene som kjører i London sine gater? Den har ihvertfall jeg både sett og vært inne i. Bestilte en sightseeing tur, og fikk hele 2 timer med sithgseeing rundt omkring i denne flotte byen. Hadde en herlig og sprudlende guide som hele tiden holdt oss oppdatert og “tullet” med oss. Virkelig en fin måte å få med seg hele London på, da vi kjører gjennom alle attraksjonene og stopper opp. Man kan også hoppe av og på denne bussen så mye man ville, så et genialt konsept for de som ønsker å reise rundt og se – uten å bruke en formue på transport.

British museum – Er et av verdens største og mest berømte museer. Det ligger på Great Russel Street i Camden i London, og ble grunnlagt i 1753. Museumet eier om lag 7 millioner gjenstander, deriblant Rosettastenen og verker av Albrecht Durer. Museumet er Storbritannias eldste, største og mest populære museum. Det er et enormt oppbevaringssted for skatter fra hele verden, deriblant egyptiske mumier, samuraisved, vikingvåpen og greske statuer. Vi hadde veldig knapt med tid der inne, kun 1 time – så det ble en rask gjennomgang av det store og flotte museumet. Skal definitivt tilbake hit en dag og bruke flere timer her.

 Covent garden – Et butikk – markedsområdet i midten av London. Dette komplekset startet som et blomster, frukt og grønnsaksmarked, men har nå blitt en stor turistattraksjon. Området består av mange koselige butikker, og “eldre” butikker. I juletider er det pyntet opp, og man får virkelig julestemning av å tilbrineg noen timer der.

Ice park – Kjempe stor og flott skøytebane som besøkes av mange turister hvert år. Dette ligger i Somerseth park, ikke langt unna Covent Garden. Det som er litt spesielt er at det ikke er mange av “lokal” befolkningen som vet om denne skøytebanen, så vi ble faktiskt stoppet opp og spurt om hvor dette var av en innbygger. Men ja, fantastisk !

Mamma mia – En britisk musikal, og er basert på et utvalg av den svenske gruppen “ABBAS” sanger. Fra premieren i 1999 til 2007 hadde musikalen en bruttoinntekt på 1,6 milliarder dollar !! Pr Oktober 2006 hadde musikalen blitt fremført på åtte forskjellige språk. Dette var og vil bli en fantastisk opplevelse for dere som elsker ABBA. Jeg koset meg under hele musikalen og både sang og danset med til sangene. Så ja, kom deg i vei og opplev “Mamma Mia”.

 SHOPPING

Primark – Det er ingen hemmelighet at Primark er min nr1 når jeg kommer til London. Det er som å rusle inn i et stort dukkehus fult med KLÆR. Jeg liker best den nye Primark i west enden (nært hotellet St.Giles) , som både er stor og ryddig. Her har jeg tilbragt mange timer, og brukt mange tusen kroner. Dette er helt klart den billigste klessbutikken i London. Eneste “ulempen” med Primark er at man må lete litt for å finne “skattene” som ofte er litt gjemt bak mye rot. Men den som leter, den finner!

Andre flotte butikker å handle klær i er: Forever 21, Urban Outfitters, Topshop, Victoria Secret,  Miss selfridge og River Island. Alle disse butikkene ligger på “normale” norske priser , både + og -. Av disse er nok Topshop og Forever21 mine favoritter, der de har sinnsykt mye fint. Det finnes også H&M, Zara og Vero Moda der nede, men når jeg først er i London orker jeg ikke bruke tiden min på butikker vi har her i Norge.

Likte du min London guide?

Ida 



3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg