MINE TIPS TIL AKKURAT DEG

God ettermiddag kjære lesere

For noen uker siden ga jeg dere noen tips for å komme i gang med treningen og se resultater, og som jeg nevnte så henger både trening og kosthold sammen. Mange tror at det bare er å trene og trene, og at man derfor kan spise hva man vil. Denne tankegangen var jeg selv på i mange år, før jeg rett og slett kom frem til at det er en sammenheng, og at kostholdet utgjør over halvparten av “hele” pakka. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg ELSKER godteri, og da spesielt sjokolade-  som er min favoritt. Det gikk ofte i litt godteri hver dag, pepsi max til hvert måltid, mye juice til frokost og lunsj, baguetter og pølse på jobben og litt ekstra kos i helgene. Hvorfor tenkte jeg ikke på at all den dritten jeg pakker i kroppen min, vil påvirke hvordan kroppen min blir å se ut tilslutt? De 2 siste månedene har jeg ikke spist godteri, ingen junkfood, juice eller annen “farlig” kost for kroppen min.  Hvordan klarte jeg å gå fra å være et matvrak uten forståelse for innholdet i maten, til å bli en mat “freak” som er bevisst på kostholdet i 99% av tilfellene?

Her er ihvertfall noen tips til dere andre som også ønsker å gjøre noe med kostholdet deres;

1. Tøm kjøleskap, fryser og skap
Ofte er det lett å henge seg opp i matvarer man allerede har i huset, og bruke av disse for å lage de samme oppskriftene man laget for 1 uke siden. Tips: Kast alt av hvetemel, sukker og annet som ikke er bra for kostholdet ditt. Rengjør og få plass til nye matvarer som du etterhvert skal handle inn.
Min erfaring: Jeg tok en stor opprydning på kjøkkenet og kastet alt jeg visste ikke var bra for kroppen min. Selv om at det var penger ut av vinudet, hadde jeg full fokus på kroppen min og hva dette ville gjøre med kroppen min. Når det meste var tømt, var det å rengjøre og stelle istand på kjøkkenet! Herlig følelse..

2. Skaff deg kunnskap
Det er ingen hemmelighet at det finnes utallige matblogger, fitnessblogger, matoppskrifter og facebook sider som gir deg både tips om kosthold, diettplaner og sunne oppskrifter. Det gjelder å finne frem til hvilken type “diett” du ønsker å legge deg på. Lavkarbodietten? Kaloridietten? Grete Roede dietten? Eller vil du rett og slett bare spise sunt og leve “normalt”? Det er så mange spørsmål, så dette er noe DU må finne ut av. Når sant skal sies så kreves det en god del å følge en eksakt diett, så om du ikke er motivert for det, så anbefaler jeg deg rett og slett et sunt kosthold der du bruker sunn fornuft. Oppdater middagsplanen din, og utforsk med mye grønnsaker og rent kjøtt. Føl deg frem, og finn hva som passer for deg og din familie.
Min erfaring: Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg brukte foran PC der jeg googlet både “kosthold og trening”, “sunt kosthold” “gå ned i vekt på en rask måte”. Men ja, det var mange timers arbeid. Jeg fant frem til ulike blogger jeg begynte å følge med, skrev ned oppskrifter, ordnet meg med diettplan – på 1500 kalorier. Ble lovet å gå ned 0,5 – 1 kg i uken, noe jeg overraskende nok gjorde! Jeg fant frem til tusenvis av flotte og sunne oppskrifter både på middag, men også på desserter. Kunnskap = makt !!

3. Dra på “shopping”
Vi jenter elsker jo å shoppe, men når det gjelder å handle inn matvarer så er dette plutselig et stort stress. Man “må” bare innom den fordømte butikken på vei hjem fra jobb, også skyndte seg å kjøpe det man trenger for så å dra rett hjem og lage den vanlige middagen som barna/kjæresten ønsket. Hvorfor skal det være slik? Det å handle inn matvarer er jo så gøy! Her kan du virkelig slå på stortromma og utforske forskjellige matvarer. Ta med deg en oppskrift du har sett på nettet og handle inn det du trenger; vips en ny og bedre middag står i ovnen!
Min erfaring: Jeg har ALLTID elsket å handle inn matvarer, og kan ofte gå og rusle for meg selv i timesvis. For meg har aldri mathandling vært noe stress, jeg synes bare det er gøy å handle inn matvarer. Nå de 2 siste månedene har jeg brukte mange tusen på sunne matvarer, og har bestilt mye fra nettet. Jeg går som sagt på en slags “kaloridiett” og må derfor ha mye matvarer uten sukker og gjær.

4. Ta sjangsen – utfordre deg selv
Jeg tror mange stopper opp og tenker “Nei, dette blir for vanskelig å lage”. Jeg går tilbake til mitt tidligere kosthold der alt var så mye enklere, hive inn en pizza i ovnen og jeg kan støvsuge gulvet samtidig og gjøre unna ting før ungene kommer hjem. Ja, greit det går raskere, men er selve matopplevelsen like god som en hjemmelaget pizza, f.eks? Det gjelder å utfordre seg selv, og prøve å endre på kostholdet sitt.
Min erfaring: På mine 23 år har jeg aldri baket verken pizza, brød eller boller. Det er rett og slett fordi jeg ikke klarer å heve deigen med gjær. Vannet blir bestandig for vamt eller kaldt. MEN i forrige uke laget jeg både pizzabunn av havremel, brød og rundstykker uten gjær. Både venner og familie ble imponert over meg, så dette tar jeg virkelig til meg. Jeg tok sjangsen og har utfordret meg selv på mange, mange måter! Nå gleder jeg meg bare til å starte med julebaksten, der jeg skal utfordre meg enda mer!

Tilslutt vil jeg bare si at alle kan klare å leve på et sunt kosthold. Det at man skal spise sunt, trenger ikke å betyr kjedelig og stress. Det er utrolig mye GODT man kan lage av sunne ingredinenser, og ikke minst den følelsen du sitter igjen med i kroppen etter å ha spist SUNT.

Ida

4 kommentarer

Siste innlegg