MINE 10 TRENINGSTIPS SOM FUNGERER

God kveld kjære lesere!

Jeg har lenge tenkt om jeg skal skrive et slikt “treningsinnlegg”, da jeg har NULL erfaring med noe utdannelse innenfor verken trening eller kosthold. Men jeg tenkte å tipse dere om hvordan å sette i gang med treningen, fortsette med treningen og SE resultater. Stoffet under er ikke hentet fra noen plass, men KUN basert på mine trenignsopplevelser de 2 siste månedene. Det vil garantert være mange der ute som både er enige i det jeg skriver, men også uenig. Men uten et sunt kosthold, vil ikke treningen i det lange løp holde for å oppnå gode resulater.
Har laget et innlegg om kosthold,. som jeg skal publisere senere – så følg med!

TRENING

1. Gjør grundig reach i forbindelse med valg av treningsstudio
Gjør deg kjent med hvilke treningsstudio som ligger i nærheten av hvor du bor. Det finnes garantert uttallige med treningsstudio som er billigere, og som kan friste med flotte innmeldingstilbud. MEN hva vil du? Hvilket treningsstudio passer for DEG og DIN trening? Du trenger ikke velge det samme treningsstudioet som bestevenninnen din bare fordi dere skal gjøre “alt” sammen.Gjør reach på nettet og finn ut hvilke anmeldelser folk har gitt på de ulike treningsstudioene. Prisene variere ofte fra 299kr – 550 kr i måned på de fleste treningsstudioene.
Min erfaring: Jeg valgte 3T i Trondheim pga mange ulike årsaker, her er noen av de viktigste;
Årsak nr 1; var at det tok meg 4 minutter å gå til det nærmeste 3t treningsstudio, og det er alltid en fordel at beliggenheten gjør det enkelt for deg å krysse dørstokken. Tidligere har jeg måtte kjørt til trening, og da har det blitt et mer “ork”, og jeg har kommet med unnskyldninger som at jeg ikke har mye bensin igjen på tanken et.
Årsak nr 2: 3t har et godt omdømme her i byen, og det er alle typer mennesker som trener der; unge, studenter, eldre og pensjonister: Altså ALT mulig slags folk samlet i et treningsstudio. Dette er noe jeg setter veldig høyt oppe på listen, fordi dette gjør et treningsstudio mer “personlig”. Det er ikke grupperinger, og man kan virkelig føle seg avslappet – noe som er viktig under ei treningssøkt.

2.Finn deg en treningspartner
Det er ofte vanskelig å starte opp treningen på egenhånd, så her anbefaler jeg deg om å finne deg en treningspartner, enten om det er en venn, kollega, nabo eller til og med kjæresten. Gå sammen og meld dere inn, for så å ta deres første treningssøkt sammen. Trening skal være morsomt, og det kan det så aboslutt bli med hyggelig selskap. Dessuten er det lettere å “dra” med hverandre på trening og gi det lille puffet for å pushe hverandre under treningsøkten.
Min erfaring: Jeg dro sammen med ei venninne/kollega der vi meldte oss inn sammen, da det var tilbud med fri innmelding ut måneden. Dette var en flott måte å “komme” i gang med treningen. Ettersom vi begge er opptatt på hver vår kant, har jeg merket at det er vanskelig å holde fast på våre faste treningsstimer sammen. Derfor har jeg som regel trent alene den siste tiden. Nå viser det seg at Kenneth tenker å melde seg inn på 3t sammen med meg, og det gleder jeg meg utrolig mye til. Er mange kjærestepar som trener sammen, og motivere/hjelper hverandre! Tror også dette kan sette en spiss på forholdet, på en positivt måte – selvfølgelig!

3. Invester i nye og flotte treningsklær
Ofte kan motivasjonen for å trene øke med et besøk på G-sport eller XXL, og fylle handlekurven opp med nye og flotte treningsklær. Jeg skal ærlig innrømme at det å finne frem treningstøyet jeg brukte i fjor, ikke er like motiverende som det å kjøpe seg splitter nytt treningssklær. Kanskje har du gått opp eller ned i vekt, og treningssklærne fra i fjor rett og slett ikke passer deg. Ikke særlig morsomt å dra på trening med for store//små treningsklær. Kjøp deg nye klær og få opp motivasjonen!
Min erfaring: Jeg er av den personen som ELSKER sterke farger, og er derfor så heldig at det finnes massevis av både oransje, blå, rosa og andre knallfargede topper. Nå er klesskapet mitt fylt opp med en haug av treningsklær! Nå er det nesten morsommere å kjøpe treningssklær enn å kjøpe meg vanlige klær.

4. Ta mål av deg selv og mål vekten din
Før du starter med treningen din er det viktig å få et overblikk over hva utgangspunktet ditt er FØR du begynner å trene. Dette vil etterhvert bli den motviasjon, som du VIL få bruk for lengre ut i treningssprosessen. Ta mål av ulike deler av kroppen, skriv det ned på en lapp og ta de samme målene igjen om 1 mnd, 2 mnd osv osv. Samme gjelder vekten din. Mål deg selv, og skriv ned tallet i kg. Man skal ikke bli så altfor opphengt i vekten, ettersom at muskler veier mer enn fett. MEN i starten vil det å gå ned i vekt være hovedfokuset, og ikke antall cm du har tatt av.
Min erfaring: Jeg var bevisst på at jeg ville se resultater, og var kjapp med å både ta mål og veie meg på vekten for å se hvilken framgang jeg ville få etterhvert. Jeg tok mål av lår, rompe og midje, + vekten min. Skrev det ned på en lappe og målte meg igjen etter 1 mnd. Den første tiden brukte jeg vekten hver dag, både morgen og kveld – rett og slett fordi jeg gikk drastisk ned i vekt noe som var veldig stas! Dette ble en motviasjon for meg, mens nå er den mer stabil, og det er “cm” mål jeg må jobbe oppimot.

5. Sett deg mål for treningen.
Hva vil du med treningen din? Trener du for å få bedre kondis? For å stille i bikini fitness? For å gå ned i vekt? Eller rett og slett trener du for å holde deg i form i forhold til en hektisk hverdag og en krevende jobb? Alle har ulike målsetninger for hva de vil oppnå med treningen sin, og det er helt forståelig. Men det som er viktig er at DU, og kun DU setter deg mål for hva DU vil oppnå med alle de svette timene du tilbringer på et treningsstudio. Hvorfor svetter akkurat DU?
Min erfaring: Jeg hadde ett konkret mål med treningen min: Gå ned i vekt! Jeg hadde lagt på meg nesten 6 kilo det siste halvåret, og disse skulle AV, fort som faen! Nå er jeg tilbake til der jeg begynte for 1/2 år siden, så nå har jeg satt meg en ny målsetning: Få mer markerte muskler på kroppen (spesielt rompe og lår). Jeg jobber nå iherdig med mye tung styrketrening, og mindre kondisjon, ettersom løping “tærer” på musklene mine. For min del blir det mye cardio, med fort gange i oppoverbakker.

6. Få satt opp treningsprogram iløpet av din FØRSTE uke (mange venter for leneg her, og blir aldri noe av)
Noe av det alle treningsstudio tilbyr er et gratis treningssprogram/veiledningsprogram. Dette er en utrolig fin mulighet for alle som ikke har trent så mye om å få “skreddersydd” et treningsprogram basert på dine ønsker og målsetninger. Er det rompe og lår du vil fokusere på? Eller er det armer og rygg? Det er DU som bestemmer, og du får full oppfølgning og ikke minst opplæring i å bruke treningsapparatene RIKTIG. Det er mange der ute som ikke tørr å prøve seg på nye apparater fordi de er rett de gjør det på en feil måte, da har du sjangsen til å få forklart bruken av hvert enkelt apparat. Mitt tips: Skaff deg et treningssprogram idag!
Min erfaring: Jeg skal ærlig innrømme at da jeg fikk på Spenst på Stjørdal, så ble det aldri noe utav et “Treningssprogram”. Jeg tok litt lett på det, og utsatte og utsatte det, og tilslutt hadde jeg selv laget et program som jeg mente var “bra” nok. Ettersom jeg ikke har noe form for utdannelse innenfor trening, så kan jeg med hånden på hjerte si at mitt problem IKKE var akseptabelt fra en treningssutøver. Denne feilen gjorde jeg ikke igjen, og tok derfor kontakt med personalet på 3t min første uke der, og fikk satt opp et treningssprogram med engang! Det føltes godt å få et sikkelig program, der hele kroppen ble trent og jeg fikk fokus på det jeg ville jobbe med; rompe og lår!

7. Meld deg på ulike saltimer
Mange er redde for disse “saltimene” som står reklamert på alle nettsider og på oppslagstavlen på treningsstudioene. Jeg tror mange har et for stort fokus på at alle vil se på meg, om jeg gjør noe feil eller ikke “henger” med på det som blir gjort? For ja, det er store speil som viser hver bevegelse du gjør, MEN da skal jeg si deg dette: Folk har nok med seg selv, og gir f*** i de andre rundt seg. De er der for å trene, ikke for å glane på andre som trener. Alle har et så stort fokus på seg selv og sin prestasjon at de kunne ikke gitt mer blaffen i hva de andre gjør/ikke gjør. Det er så utallige forskjellige saltimer du kan melde deg på, og jeg anbefaler deg å prøve ut mange forskjellige og da kan jeg garantere deg at du finner noe du vil trives med.
Min efaring: Allerede første uken på 3t, meldte jeg meg på “Pulsspin”. Når sant skal sies, så er sykling noe av det tyngste jeg kan utsette kroppen min for, så dette var ikke en time jeg gledet meg til. Men jeg kom meg på timen, og gjennomførte disse 45 smertefulle minuttene, og den følelsen jeg gikk ut med etterpå, var magisk! I etterkant har jeg vært med på flere “Pulsspin” timer, “Fatburner og styrke” timer, og egne “rumpe” treningstimer. Jeg har mange flere timer i tanken, og skal få fart i ræva og hive meg på flere utover vinteren. Saltimer er en fantastisk treningsmetode, da tiden bare FLYR avgårde!

8. Mål maxpuls
Det ikke mange tenker over er HVOR mye kan du egentlig prestere når du er på trening? Har jeg bare en dårlig dag idag eller er jeg virkelig så sliten at jeg ikke klarer ett sekund til på tredemølla? Det å få målt maxpulsen sin, er et utrolig hjelpemiddel i treningssøkten. Ved å kjøpe ei pulsklokke, følger det med et belte som måler pulsen din. Beltet festes under brystet, og kobles opp til klokken som viser deg antall pulslag. For å få målt maxpulsen så anbefaler jeg deg å ta kontakt med personalet på treningsstudioet og få de til å hjelpe deg å måle den. Det fungere slik at du jogger og springer på tredemølle, der treneren holder klokken, følger med på pulsen og styrker både hastigheten/stigningen på tredemølla. Du blir presset helt til du overhode ikke klarer å snakke, og mest sannsynlig har nådd maxpulsen din. Vips: ferdig på 20 minutter!
Min erfaring: Jeg har ALDRI trodd jeg ville få målt maxpulsen min, ettersom jeg har kondis som en 80 åring. Men jeg fant ut at jeg måtte bite i det sure eplet og kaste meg ut i det. Ville jeg få framgang på treningen og virkelig satse på det, så måtte jeg gjennom disse 20 minuttene med et rent helvete. Jeg sprang og jeg sprang, og jeg svettet og jeg svettet, MEN jeg fikk målt maxpulsen min og lagt det inn på pulsklokken. Nå følger jeg med på pulsen min til enhver tid, og har full oversikt om jeg har mere å gi eller om jeg er på maxpulsen min. Et kjempe flott hjelpemiddel for deg som tar treningen seriøst og ønsker å oppnå resultater!

9. Skaff deg personlig trener + mål fettprosent/biologisk alder
Mange forbinder “personlig” trener med både dyrt og at de kun er for “veltrente” mennesker som virkelig satser på treningen sin. Men det er det overhode ikke! Alle mennesker i alle aldre benytter seg av personlig trener (også kalt pt). Det er mange årsaker til at folk ønsker å benytte seg personlig trener, enkelte skal stille i ulike konkurranser, andre mangler motivasjon for å gjennomføre treningssøkter, mens andre rett og slett vil ha et mer skreddersydd program for seg selv. Mange personlig trener timer kan deles opp i 25 minuter og 50 minutter. Prisene er veldig varierende fra treningsstudio til treningsstuido, så her er det bare å sjekke opp hva ditt treningsstudio tar i pris. Tips: Det er også en fordel å se litt på bakgrunnen til den personlige treneren, og velg en som kan “knyttes” opp til dine mål.Du får også målt fettprosent, biologiske alder og mye mer hos en personlig trener. Noe som kan være veldig motiverende for å trene hardere!
Min erfaring: Jeg har egentlig aldri tenkt tanken på å skaffe meg personlig trener, da jeg synes dette har vært en ekstra kostnad og ikke helt skjønt nytten i det. Jeg har aldri hatt problemer med å motivere meg selv når jeg først har kommet inn på treningsstudioet, og har gitt alt jeg har i trenignssøkter! Nå i November hadde 3t et juletiblud på 3 PT timer på 25 minutter hver gang til underkant av 700 kroner. Vanligvis ligger det på 1300 kroner, så da sparer jeg noen hundrelapper. Grunnen til at jeg ønsket personlig trener var først og fremst fordi jeg ville måle fettprosent og min biologiske alder. Dette for å ha noe å gå ut ifra, og jobbe mot et bedre resultat. Men også fordi jeg ville få et mer skreddersydd treningsprogram som var basert på resultatene fra testene vi tok av meg. Nå gleder jeg meg som et lite barn til å få trent med min personlig trener, og få fart på sakene fremover!

10. Skaff deg treningsdagbok
Det å få dokumentert treningen din, er en utrolig viktig faktor i treningen. Det å få dokumentert hvor ofte du var på trening i forrige mnd, hvor fort du sprang, hvilken puls du lå på, hvor tungt du løftet i forrige måned? Slike resultater er viktig motivasjon, for å forbedre deg til neste måned. Det er ofte at man glemmer å øke motstand på vektene, og fortsetter med de samme vektene i mange måneder før man faktisk opplever at man kan løfte 5 kg mer.
Min erfaring: Jeg kan ikke skryte på meg at jeg har vært så flink akkurat her. Jeg får loggført antall besøk via 3t sine nettsider, men jeg har ikke oppført tyngden på vektene jeg bruker – dessverre! Jeg har et program som er satt opp, og i følge det programmet har jeg gått opp alt mellom 3 – 10 kg per øvelse. Nå som jeg har kjøpt meg pulsklokke, så tenker jeg å få kjøpt til nettbasert treningssdagbok som kobles opp mot pulsklokken, da får jeg en bedre oversikt!

Om JEG kan, så kan DU også! Hiv deg med, og meld deg inn på treningsstudio idag.
Eller for deg som er medlem: Få på deg treningssklærne og kom deg avgårde!

-Ida- 

5 kommentarer

Siste innlegg