DETTE ER OPPSIKTSVEKKENDE

 God formiddag kjære lesere! 

Etter at jeg har brukt noen uker på å sette meg inn i kosthold, har jeg virkelig fått opp øynene for hva godteri, brus, potetgull og annen fastfood kan gjøre med kroppen din. Jeg har bestandig elsket godteri, og har gjerne spist det hver dag + ekstra i helgene. Hver gang jeg var på butikken i helgene var det å fylle en halv pose med smågodt. Tanken om hvor mange kalorier det var i smågodtet, dreit jeg i! Nå i etterkant har jeg funnet ut at KUN 10 biter smågodt inneholder ca 400 kalorier. Dette er altså snakk om kun 10 små biter. Hvem spiser kun 10 biter av smågodtet? Ikke jeg ihvertfall, da blir det gjerne en halv pose. 10 biter av smågodt inneholder samme mengden kalorier som et helt middagsmåltid. Les artikkelen selv her

Jeg har nå holdt meg unna godteri siden 30.september, og det godterisuget jeg hadde på den tiden er HELT forsvunnet. Jeg klarer lett å motså både godteri, kaker og potetgull når jeg er på besøk hos andre eller her på jobben hvor det ofte blir servert godsaker. Jeg tenker rett og slett på hvor hardt jegm å jobbe for å bli kvitt disse kaloriene. For å spise 10 smågodt biter må jeg gå i raskt tempo på elipisemaskinen i ca 40 minutter. Er det virkelig verd det? Istede for å lage seg en skål med fersk frukt og kesam vanilje som tilsvarer kanskje 120 kalorier.

Gjennomsnitt skal man ha i seg 2000 kalorier hver dag, avhenger litt av vekt, høyde og aktivtetsnivå. Jeg har regnet ut hvor mange kalorier jeg trenger hver dag, og ligger på 1937 kalorier hver dag. Det vil si hvis jeg hadde spist 50 smågodt biter så kunne jeg ikke spist mer denne dagen. Sykt eller hva?

Var du klar over hvor at 10 smågodt biter innehoder 400 kalorier?!!

Ida

14 kommentarer
    1. Det er mye ja.. Jeg prøver selv å holde meg unna godteri og søtsaker så mye det går an. Men godterier er dopet mitt, og jeg trener såppas mye at jeg vil ha et variert kosthold hvor jeg spiser det jeg vil ha. Jeg spiser ikke godteri hver dag, og jeg spiser variert både sunt og usunt. Mitt motto er: Tren, og spis hva du vil 🙂

    2. Det er helt kvalmt egentlig! 😛 Jeg lærte UTROLIG mye om hva ting inneholdt av kalorier da jeg gikk på Grete Roede kurs. Godteri og alkohol er de verste kaloribombene! 😛

    3. Enig i at det er oppsiktsvekkende mye…men mener at kalorier ikke er det viktigste. Synes det er helt greit å unne seg smågodt en gang i blandt.

    4. herregud! Må nå gå Ann å kose seg med godteri i helgene og spesielle anledninger! Kan ikke bli helt fanatisk heller! Og trene alt for mye og hive i seg proteinpuler og tabletter er ikke sunt for kroppen heller! Langt ifra!

    5. charlotte: Har jeg nevnt at det er forbudt i helger og spesielle anledninger? Jeg påpeker bare noen folk garantert ikke vet fra før; at 10 smågodt biter inneholder 400 kalorier som tilsvarer et måltid. Hive innpå med proteinpulver og tabletter i store mengder er overhode ikke sunt, men på det vise jeg gjør, og kombinere det med trening – er sunt!

    6. Uff, det vat mye! Spiser ikke så mye godteri nå i det siste, frister meg ikke så veldig lenger. Men avogtil er det litt kos med smågodt og en film som jeg og typen gjorde ikveld. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg