DET ER SYND, MEN SANT

God ettermiddag kjære lesere! 

Er du som meg at du stresser deg gjennom mathandelen enten på Rema eller på Rimi? Jeg elsker matbutikker, men jeg har som regel veldig dårlig tid når jeg er innom butikken, og rekker derfor ikke å se på nye matvarer. I går etter trening bestemte jeg meg for å faktisk bruke en god del tid inne på Rema, så der endte jeg opp å gå å tusle i 45 minutter med full musikk på ørene og helt i min annen verden. Jeg hadde som sagt tidligere i uken fått satt opp en slags matplan av søstersen, og jeg var derfor litt ekstra gira på å finne frem disse “godsakene”, samtidig som jeg sjekket kaloriinnhold i ulike matvarer. Da jeg skulle betale for kun 2 handleposer, ble jeg 800 kroner fattigere. Det er sinnsykt hvor dyrt sunn mat skal være i forhold til usunn mat. Alt som ligger på bordet her kan klasifiseres som sunt, mens om man hadde fylt opp bordet med potetgull, grandiosa, pølser og mye annen dritt, så ville prisen kommet på en helt annen sum. 

Det er synd, men sant – sunn mat er MYE dyrere enn usunn mat. Det er ikke rart at ungdommer velger den billigste varianten, nemlig grandis til middag 4 dager i uken, når det koster godt over 300 kroner for en kylling middag for 2 personer, sammenlignet med 35 kroner for en grandis til 2 personer. 

Hva synes du om prisene på sunn mat vs usunn mat? 
Enig med i at det er latterlige høye priser? 



-Ida-

9 kommentarer
    1. D burde så absolutt vere billigare med sunn mat. Tenk alle pengane staten sparar inn i forhold til helseplagane som kjem i forhold til usunt kosthold. Ja takk til billigare sunn mat

    2. Vel. Det kan diskuteres… Hvis man handler stort, så har man mat over lenger tid. Jeg tror det handler om prioriteringer for å få økonomien til å holde 😉

    3. Synes ikke det virket så veldig dyrt, kan jo lage mange retter av varene du kjøpt, mens en grandis og en pose chips vanligvis konsumeres med en gang. Tror du blir overasket over hvor lenge du har av enkelte av de varene. Vi for vår del får levert frukt og grønt fra Økomat Innherred på døra annenhver måned, til ca 900 per mnd, det er så si alt vi handler av frukt&grønt, bidrar til at vi spiser mye mer av det siden vi alltid har forskjellig tilgjengelig, i tillegg til at vi nesten har problemer med å bruke det opp. Anbefales! Egg, kylling og annet sundt og godt kjøper vi også derfra. Forøvrig har jeg inntrykk av at Rema har enkelte populære varer til unaturlige lave priser, noe som gjør at kunden oppfatter rema som billigst, mens mange av de øvrige varene kanskje er endel dyrere. Men husk at maten i Norge er billigere enn noen gang, statsubsidiert for at vi skal ha billig mat, slik så mye annet her i landet. Lykke til med sunnheita!

    4. Grete: Kanskje ikke du og flere som er vant til å spise sunt synes det er så stor forskjell, men for meg som har spist usunt i mange år, merker godt på økonomien når jeg nå har begynt å spise sunt. Men det er jo som sagt fordi jeg har gått for det billigste og dårligste av mat sikkert :p Den ideen med Økomat virket jo genial!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg