1/2 år UTEN knebøy

God kveld kjære lesere!

Nå tentke jeg å skrive et innlegg som kanskje vil møte positive og negative reaksjoner blant dere som trener mye, men dette er et innlegg basert på MINE erfaringer, ikke hva du/dere har opplevd/ikke opplevd. Så da er det sagt!

Da jeg startet å trene i oktober 2013, så leste jeg overalt på nettet/blogger/forum/instagram at det var knebøy/squat som var tingen for å bygge rumpe/store lår. Så ja, da var det bare å hive seg i å gjennomføre knebøy. Jeg følte fra første gang jeg prøvde knebøy at jeg var veldig ustabil og ikke hadde rett teknikk. Jeg svaiet veldig med ryggen min, og ja det var ikke en god opplevelse.

Selv om jeg ikke lærte meg teknikken så fortsatte jeg å ta knebøy fordi det var jo det som måtte til for å få stor rumpe/lår. (tenkte jeg). Så jeg presset meg selv til å gjennomføre knebøy med både lette og tunge vekter, selv om teknikken overhode ikke var på plass. Jeg skjønte aldri helt dette med stanga og vektene, jeg ble alltid i sånn ubalanse når jeg holdt på. Jeg følte meg rett og slett som en klovn der jeg stod og prøvde å gjennomføre økta mi på best mulig måte.

Det verste var at korsryggen begynte sakte men sikkert å svikte, og jeg begynte å få plager hjemme/på jobb i ulike sittestillinger. Jeg stivnet av, og måtte legge meg nedpå.

Så sommeren 2014 bestemte jeg meg for å kutte ut knebøy fra treningsprogrammet mitt for å se om jeg fremdeles ville klare å bygge/vedlikeholde lårene mine. Ja, jeg var veldig skeptisk, Målte meg hver dag, så meg i speilet flere ganger daglig for å sjekke at de ennå ikke var forsvunnet. Det var veldig uvant å ikke dra på trening å gjennomføre knebøy, da dette hadde vært på programmet mitt 3-4 ganger i uken i nå over 1/2 år. 

Tiden gikk, og jeg følte at ryggen min ble mye bedre. Og vips så tenkte jeg ikke engang på at jeg ikke gjennomførte knebøy. Jeg var ikke redd for å miste lårene mine, da jeg hadde mange andre gode øvelser for lår. Jeg kjører blant annet beinpress (med både 1 og 1 fot, og 2 føtter samtidig), leg curl, bulgarske utfall, vanlige utfall, hip abduction (former rumpa) og den hellige “hip thrust” øvelsen (rumpe). 

Så ja, det er nå OVER 1/2 år siden jeg sist tok min knebøy, og som dere kan se så har jeg ennå lår. Så min teori er at det faktisk er mulig å bygge lår/rumpe uten at knebøy trenger å være en del av programmet ditt. Så om du også aldri lærte rett teknikk eller får vondt i ryggen av øvelsen, så er det mange andre flotte øvelser du kan få tilrettelagt. Hør med en PT der du trener, så setter de opp dette for deg. 

Sliter du også med rett teknikk ved knebøy ?
Vondt i ryggen?

(PS, bildet nedenfor er ikke redigert bortsett fra å lysne det litt opp – da det var veldig mørkt) 

5 kommentarer
    1. Knebøy er en fantastisk øvelse, men burde definitivt ikke gjøres dersom du ikke har riktig teknikk! Bra du ga deg, men burde nok gitt deg tidligere om du så at teknikken var så ustabil og dårlig. Alle kan få det til på en god måte, men prøv heller med hjelp neste gang og start kanskje med de stengene som er festet fast , så blir det ikke så ustabilt.

    2. Kjekt å se at det finnes andre alternativ for de som ikke kan/vil ta knebøy, selv er det en favoritt hos meg så jeg kommer ikke til å slutte 🙂

    3. Anonym: Ja jeg vet at knebøy har gitt meg resultater, så det er en kjempe flott øvelse. Men som glad jeg tok pause fra den 🙂 kanskje en dag finner jeg teknikken igjen!

    4. Veldig enig med deg, men jeg sliter meg ett kne som ikke liker den vinkelen jeg gjør når jeg enten går ned i knebøy eller bare forskjellige varianter av squats … Så den er litt kjip :/
      Men klarer å bygge uten heldighvis :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg