KROPP, OG ENNÅ MER KROPP

God kveld kjære lesere!

Nå er vi allerede inne i april måned, og sommeren smyger seg innpå med stormskritt. Hvem har vell ikke hørt utrykket “SK2015” surre rundt på ulike sosiale medier siden januar i år? Det er ingen hemmelighet at vi er opptatt av å ha en fin kropp til sommeren kommer. For min del føler jeg veldig for å ha en “helårskropp” der jeg under hele året sørger for at kroppen min ser ut slik som jeg selv vil. Og hva er det jeg vil ha? Store muskler, store lår, brede skuldre, tynn og “pistrete” ? Det er veldig vanskelig å sette ord på AKKURAT hvordan jeg vil min kropp skal se ut per dags dato.

Mitt kroppsbilde har endret seg mye det siste 1 1/2 året, fra å gå fra å være ei “normal” bygd jente uten noe særlig muskler, til å bli besatt av fitness kroppen med markerte lårmuskler og stor rumpe, til å være der jeg er i dag.. Vet ennå ikke hvilket ord jeg skal sette på den kroppen jeg holder på å jobbe oppimot. “Tynn men med markerte muskler”  Dette er vell kanskje det nærmeste jeg kan komme en ordforklaring på drømmekroppen min.

Men hvor lett er det egentlig å oppnå denne kroppen som jeg drømmer om? Nei, det er faktisk en ganske stor balansegang. Rett og slett fordi styrkeøvelser gjør deg “større”, mens cardio/jogging gjør deg mindre igjen,. Så du må ha god balansegang mellom cardio og styrke, noe som ikke bestandig er så lett å gjennomføre. Det hender seg at jeg har dager der jeg KUN vil trene styrke, eller kun vil trene cardio, men jeg vet at jeg må gjennomføre begge deler.

Så ja, hvordan trener jeg for å oppnå denne kroppen?
– Jo, jeg legger inn ei styrke økt på starten av økta på ca 30 min med ulike styrkeøvelser, så avslutter jeg med 45 min cardio (10 på stigning og 5,5 i hastighet).
Dette gjør at jeg bruker all energien min på selve styrkeøkta og får bygd en del muskler, samtidig som jeg restituerer kroppen med cardio treningen min. Jeg skal heller ikke legge skjul på at jeg elsker å svette ut det lille ekstra etter ei treningsøkt, og da er cardio absolutt tingen for meg. Jogging er noe jeg ikke gjennomfører rett og slett fordi det bryter ned muskulaturen min, noe jeg overhode ikke vil. Det gjelder å ikke ha for høy hastighet/puls slik at du bryter ned muskler.

Og hvem vet, om kanskje noen måneder så har kroppsbildet mitt endret seg og jeg ønsker å bygge en annerledes kropp. Det er jo faktisk dette som er litt gøy med trening, at man hele tiden ser forbedringspotensialet og at ting endrer seg. Både i forhold til kroppen din, men også i forhold til tanker/følelser. Jeg kunne overhode ikke vært foruten denne fitnessperioden min, da jeg lærte så utrolig mye om både kosthold/trening fra min tidligere coach Gunnar Strand Jacobsen. (facebook side her) Det er ekstra morsomt i disse dager å følge med på Fitness konkurransene som svirrer og går i Sandefjord / Oslo (forrige helg og neste helg). Kjenner jeg får litt sommerfulger i magen og at JEG kunne ha stått på den scenen selv sammen med disse flotte jentene.

Når jeg ser tilbake i tid, så kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor jeg ikke har trent. Husker utrolig godt den tiden da jeg førte dagbok, og hver mandag, onsdag og fredag stod “trening” på planen. Hver uke gruvet jeg meg til disse dagene. “Neeei, ikke onsdag i morgen, det betyr trening”. Jeg kunne like godt byttet ut ordet “trening” med “helvete“, så ille var det. I dag virker dette helt tåpelig, da trening er en DEL av hverdagen min. Det er aldri et spørsmål om jeg skal trene, bare klokkeslett på dag/kveld. Jeg trener 5-6 ganger i uken, og sier meg veldig fornøyd med det. Trening er og har blitt en stor del av livet mitt.

Hvordan er ditt syn på kropp?
Har DU en spesiell drømmekropp?

Følg meg på instagram “idadir”



3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg